Filmprogramma, Messy Entanglements: How to Re-make the World from Difference

Image from Buckminster Fuller and Shoji Sadao’s “Cloud Nine” project, 1960″

Met dit filmprogramma onderzoekt curator Helena Grande hoe sociale en artistieke experimenten relaties bevragen tussen natuurlijk/cultureel, spiritueel/pragmatisch, menselijk/niet-menselijk, alternatief/ normatief en gemeenschappelijk/geïsoleerd. De films die in dit programma te zien zijn benaderen op kritische wijze de noodzaak om verschillen te accepteren en laten nieuwe visies op helen en zorgen zien.

De feministische theoretica Karen Barad zegt hierover dat alle levende wezens niet op zichzelf staan, maar altijd met elkaar in verbinding zijn. Deze visie zal in het programma als uitgangspunt dienen om opnieuw na te denken over de betekenis van empathie, zorgen, helen en verantwoordelijkheid. Het hebben van verantwoordelijkheid geeft niet alleen het recht op een eigen mening, maar noodzaakt ook om te luisteren naar het antwoord van de natuur, andere mensen, niet-menselijke en mechanische wezens. In andere woorden: “de dingen laten spreken”, zodat je leert de juiste afstand te nemen waarin je geconfronteerd wordt met ongemak, in plaats van het te vermijden. Een nieuwe visie op zorgen en helen kan gevormd worden door mensen niet als autonome wezens te zien, maar als lichamen en zielen die verstrengeld zijn met het universum.

Met dit in het achterhoofd, stelde Grande een filmprogramma samen van zes sessies, waarin elke sessie gewijd zal zijn aan een specifiek thema. Na afloop wordt de film en de thematiek van de avond met een gastspreker besproken.

Helena Grande (ES, 1987) is onafhankelijk curator en PhD student aan de Universiteit van Utrecht. Met haar werk richt ze zich op digitale cultuur en de relatie tussen mens en technologie. Ze werkt in Madrid en Amsterdam aan uiteenlopende projecten.

Het filmprogramma is op 11 juni, 18 juni, 25 juni, 2 juli, 9 juli en 14 juli van 18.00 tot 20.00 uur.

Kosten: € 6,00 [film + bite]
Aanmelden: ga naar het programma
Locatie: Care Center

Zondag 11 juni, 18.00 uur.
Thema: Black Aesthetics
Young Soul Rebels
Isaac Julien, 1991, Engels, 105 min.
Q&A met Quinsy Gario

Young Soul Rebels is een film over het leven van mensen in zwarte gemeenschappen in Londen aan het einde van de jaren zeventig. De film begint met een mysterieuze moordzaak terwijl de ‘Queen’s Jubilee Weekend’ gevierd wordt met funk- en soulmuziek.  Young Soul Rebels laat de spanningen zien tussen mensen van verschillende rassen, klassen en geaardheden.

Quinsy Gario is een performancedichter, kunstenaar, opiniemaker en talk show host. Hij woont en werkt in Nederland en heeft een Caraïbische achtergrond. Zijn interessegebieden zijn transnationaal. In 2011 kreeg hij landelijke bekendheid door zijn kunstproject Zwarte Piet Is Racisme en in 2012 lanceerde hij het media-initiatief Roet In Het Eten.

Zondag 18 juni, 18.00 uur.
Thema: Motherhood
The Motherhood Archives
Irene Lusztig, 2013, Engels, 91 min.
Q&A met Deirdre M. Donoghue

The Motherhood Archives van Irene Lusztig is een filmessay over de geschiedenis en praktijken rondom geboorte in de westerse maatschappij vanaf de twintigste eeuw. De film laat, door middel van educatieve en medische trainingsvideo’s, de verborgen verhalen zien van pijnbestrijding, de culturele geschiedenis van pijn en experimenten met natuurlijke geboorte. Het is een passioneel archief en een feministische benadering van de institutionalisering van geboortepraktijken en het vrouwelijk lichaam. Bekijk de trailer hier.

Deze filmvertoning kwam tot stand in samenwerking met het project Opnieuw Kijken en Deirdre M. Donoghue, onderzoeker aan de Universiteit van Utrecht en (performance) kunstenaar. Ze is directeur van ‘M/other voices foundation for art, research, theory/dialogue/community involvement’ en oprichter van ‘ADA: Area for Debate and Art, a mother and a doula’.

Zondag 25 juni, 18.00 uur.
Thema: Love Community
My Fathers, My Mother and Me
Paul-Julien Robert, 2012, Duits en Frans met Engelse ondertiteling, 93 min.

De regisseur van deze documentaire, Paul-Julien Robert, onderzoekt de geschiedenis van zijn eigen familie die onderdeel was van Friedrichshof (de grootste commune van Europa), opgericht door de Weense actionist Otto Mühl in het begin van de jaren zeventig. Zoals bij veel communes in die tijd, waren hun idealen het ontmantelen van de ‘nucleaire familie’, het delen van eigendommen en vrije liefde. Toch blijken de uitkomsten van deze manier van gemeenschappelijk leven lijnrecht tegenover de originele doelstellingen en principes te staan. Bekijk de trailer hier.

Chris, Kris and I
Naomi Wallwork, 2005, Engels, 10 min.
Korte documentaire over het dagelijks leven van Chris, Kris en Andy die samen leven in een polyamoreuse relatie.
Q&A: Met Jasper Griepink, Amy Brangwyn en Chris Pugsly.

Zondag 2 juli, 18.00 uur.
Thema: (Anti)-Psychiatry
Asylum
Peter Robinson, 1972, Engels, 95 min.
Q&A met Rick Dolphijn

“An Asylum is a safe place to be when you are a bit shattered and don’t know who you are, where you are and can get things together”. Met deze woorden definieert de beroemde psychoanalist R. D. Laing zijn experimentele gemeenschap Kingsley Hall, die in 1965 werd opgericht in Londen als een toevluchtsoord voor mensen met geestesziekten. De film laat de beelden zien die een cameraploeg van drie man opnam in het huis, terwijl zij zes weken tussen de patiënten leefden. Bekijk een fragment hier.

Rick Dolphijn is assistent professor en onderzoeker aan de Universiteit van Utrecht. Hij publiceerde het boek Foodscapes, Towards a Deleuzian Ethics of Consumption (2004) en, samen met Iris van der Tuin, New Materialism: Interviews and Cartographies (2012). Daarnaast schreef hij over hedendaags materialisme, ecologie/ecosofie en kunst en is hij geïnteresseerd in de ontwikkelingen in continentale en speculatieve filosofie.

Zondag 9 juli, 18.00 uur.
Thema: Nature/culture/technology
Biosphere 2
Shawn Rosenheim, 2009, Engels, 88 min.
Q&A met Müge Yilmaz

Biosphere 2 laat een experiment met dezelfde naam zien, dat plaatsvond tussen het einde van de jaren tachtig en het begin van de jaren negentig. In een koepelvormige kas in Oracle (Arizona) werden wetenschappers ingesloten om een tweede biosfeer te creëren en de duurzaamheid ervan te bewijzen. Het experiment werd gezien als een van de slechtste ideeën van het einde van de 19e eeuw en wordt alleen herinnerd door de parodie die erover gemaakt werd in de film Bio-Dome (1996). Toch is het een belangrijk voorbeeld van de gedachtegang achter de materiële cultuur in dit tijdperk van het Anthropoceen. Bekijk een fragment hier.

Müge Yilmaz is een Nederlandse kunstenaar. Na haar studie fotografie in Italië was ze artist in residence aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten. Haar werk en lezingen zijn bij verschillende platforms te zien geweest en momenteel is ze projectcoördinator bij Corridor Project Space in Amsterdam.

Vrijdag 14 juli, 18.00 uur.
Thema: Human/NonHuman
See a dog, hear a dog, van Jesse McLean, 2016, Engels, 18 min.
Bridge Over Troubled Water, van MSL en Jaakko Pallasvuo, 2016, Engels, 28 min.
Safe Place, van Iztok Klancar, 2016, Engels, 14 min.
The One Minute Series: Communication with the Non-Human, curated by Melanie Bonajo, 2016, 20 min.
Q&A: met Eva Meijers, Julia van Mourik, Iztok Klancar and Helena Grande.

Deze avond werd samengesteld in samenwerking met Julia van Mourik. We bevragen de relaties tussen mensen en niet-menselijke vormen, zoals technologie, dieren en de natuur. Wat zijn de grenzen van communicatie tussen mensen en niet-menselijke vormen? Welke taal spreken niet-menselijke dieren? Hoe kunnen we hen begrijpen? En kunnen geluid en muziek een brug zijn naar een nieuwe taal tussen verschillende soorten of ruimtes?